piątek, 16 listopada 2018

Rosja

Dopiero niedawno, początkiem tego roku miałem możliwość pozyskania pierwszych pocztówek z motywem mapy z Rosji. Kiedy zaczynałem zbierać swoje "mapowe" pocztówki istniał jeszcze ZSRR i nie wiem czy w tym potężnym terytorialnie państwie wydawano takie pocztówki. W każdym razie ja takich ani nie widziałem ani nie zdobyłem żadnej.
Trudno jednak uwierzyć aby tak wielkie i różnorodne państwo nie wydawało tego typu pocztówek, równocześnie z powodu znacznego zamknięcia na świat i wewnętrznej cenzury trudno było o wymianę i otrzymanie takich pocztówek.
Po rozpadzie ZSRR i powstaniu Rosji wiele się zmieniło. Rosjanie odzyskali otwarcie na świat i jak przypuszczam zaczęli czerpać z tego radość. Sądzę tak na podstawie dość licznej grupy zbieraczy chętnych do bezpośredniej wymiany pocztówek. I należy dodać, że w tej wymianie są to ludzie rzetelni i uczciwi. Ja kilka takich osób poznałem dzięki wspomnianemu wcześniej projektowi o nazwie "Postcrossing". Oto pocztówki jakie otrzymałem kilka tygodni temu:

mapa fizyczna Imperium Rosyjskiego z 1912 roku


mapa Bajkału z 1814


Jak widać są to reprinty starych map. I w przypadku pocztówek z motywem mapy wydawanych w Rosji przeważają właśnie takie. Jest to dość rzadka forma ale przyznać trzeba, że ciekawa.

plan Irkucka, początek XX wieku

plan Sankt Petersburga z 1792 roku (fragment)

plan Tomska  z 1898 roku

Równie często na pocztówkach pokazywane są plany miast i podobnie jak w przypadku map są to reprinty starych planów miejskich.
Szóstą pocztówką była kartka z mapą Europy. To również przedruk starej mapy.

mapa Europy, 1793 rok

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz